eTWINNING
PROIECTELE eTWINNING, oportunități de învățare integrată, de depășire a limitelor de timp, limbă și spațiu
Proiectul educativ, ca modalitate de realizare a activităților extrașcolare, contribuie la formarea personalității prin numeroasele sale valențe formative. Când participanții la un proiect provin din medii educaționale oarecum diferite, se aduce un plus de beneficii prin oportunitatea cunoașterii și a altor sisteme de învățământ, prin posibilitatea transpunerii în propriul curriculumul a unor activități educaționale interesante. O perspectivă în acest sens, o constituie proiectele eTwinning.
Dorind să beneficieze de această oportunitate, elevii clasei a IV a C, de la Școala Gimnazială ”G.E. Palade” Buzău, coordonați de înv. Jalbă Doina Luiza s-au înscris și au participat, în cursul anului școlar 2022-2023, la două proiecte eTwinning: Proiectul „Școlile noastre, frumoase, sustenabile, împreună” / “Our Schools Beautiful, Sustainable, Together”, iniţiat de prof. Cornelia Alina Moţ de la Şcoala Gimnazială Găvojdia, judeţul Timiş şi prof. Elvan Yetkin, de la Kabaklarlı İlkokulu, Datça, Turcia și la Proiectul ”Plants for a sustainable life” Fondator: Prof. Lăcrămioara Săbăreanu, de la Școala Gimnazială ”George Călinescu” Onești și prof. Nicu Victoria, de la Gimnaziul Mărinești, din Republica Moldova.
Activitățile propuse în ambele proiecte au fost menite să îi conducă într-o călătorie virtuală prin țările partenere ale proiectelor, firul principal constituindul: prietenia, comunicarea și explorarea, prin depășirea barierelor lingvistice. Împreună, abordând cu seriozitate temele din agenda proiectelor, am reușit să valorificăm curiozitatea, creativitatea elevilor, originalitatea acestora și să generăm punți de colaborare între ei, temele efectuându-se în echipe, în cadrul colectivului clasei, dar și în grupe transnaționale.
Proiectul eTwinning “Our Schools Beautiful, Sustainable, Together” /„Școlile noastre, frumoase, durabile, împreună” a constituit o provocare pentru participanți, determinându-i să se documenteze, să exploreze, să cunoască diferite tradiții, obiceiuri, personalități, mâncăruri tradiționale, să facă unele comparații, să descopere unele diferențe, dar și multe similitudini între acestea. Astfel activitatea a devenit un imbold pentru elevi în cunoașterea propriei culturi, dar și a altor culturi, obținându-se astfel o implicare activă, atât în activitatea de documentare, cât și pentru realizarea creativă a unor materiale. Astfel, elevii clasei a a IV a C au respectat regulile Netiquette, au propus sarcini de lucru, au desfășurat diferite activități în echipe mixte cu elevi din țările participante (Albania, Croația, Germania, Grecia, Italia, Iordania, Lituania, Macedonia, Polonia, România, Spania, Turcia) prin intermediul cărora și-au dezvoltat creativitatea (prin conceperea diverselor produse – logo-uri, postere, desene/picturi, felicitări, videoclipuri, jocuri, cărți colaborative, prezentări colaborative), spiritul de inițiativă și lucrul in echipă, activitățile desfășurându-se în echipe naționale și transnaționale și-au îmbunătățit nivelul de utilizare a limbii engleze.
Acest proiect, în concluzie, a oferit șansa înțelegerii culturale, cetățeniei, dezvoltării limbii, artei, tehnologiei și educației sociale, într-un context de educație internațională și colaborativă, vizând activități care dezvoltă cele opt abilități la elevi.
Proiectul ” Plants for a sustainable life” a cuprins elevi din cincisprezece țări, cu vârste cuprinse între 8 și 16 ani, care au studiat cele mai comune și utilizate plante medicinale și aromatice de pe Pământ. Împărțiți în grupuri, aceștia și-au aprofundat cunoștințele despre principalele plante medicinale și aromatice și au realizat cărți electronice, colecții, expoziții și jocuri colaborative.
Prin participarea la acest proiect, elevii și-au îmbunătățit competențele lingvistice; și-au dezvoltat abilitățile IT; au cunoscut mai bine plantele medicinale și aromatice din orizontul local, dar și din alte țări; și-au îmbogățit cunoștințele despre beneficiile plantelor medicinale; și-au lărgit cunoștințele despre plantele aromatice specifice fiecărei țări; au învățat să cultive și să îngrijească ierburile; au învățat să colaboreze cu studenți străini; și-au făcut prieteni între studenții din țările partenere.
S-a folosit o gamă largă de instrumente web: Biteable: pentru a face prezentarea proiectului; Documente Google: pentru a organiza proiectul împreună, pentru a crea Pre-Survey pentru studenți: Thinglink: pentru a crea rezumatul proiectului; Genial: pentru a face colecția de produse colaborative; Buncee: pentru a face Neticheta proiectului; Google Maps: pentru a crea harta proiectului; Plotagon: pentru a crea o prezentare pentru elevi; Biteable, Animoto, Powtoon, Emaze, PowerDirector, iShot: pentru a face prezentări video; Excel: pentru a crea echipe mixte; Kahoot: pentru a face un joc pe regulile proiectului și un joc pe regulile E-Safety; Wakelet: pentru a face colecții în colaborare ZUMpad, OurBoox, Book Creator și StoryJumper: pentru a crea cărți electronice colaborativePadlet: pentru a trimite urări cu ocazia Sărbătorilor de iarnă și activități de plantare de copaci, Formulare Google: pentru a vota pentru logo, poster;
În activitatea de documentare elevii au fost ghidați cum să accese diverse surse, accesibile lor. Împreună cu elevii am folosit cu succes diferite instrumente de lucru disponibile gratuit pe internet. Chiar dacă nu eram familiarizaţi cu unele dintre ele, ne-am documentat şi am reuşit să le utilizăm cu brio. Utilizând diverse resurse TIC am reuşit să trezesc şi să menţin interesul copiilor pentru proiect, realizând lucruri noi şi interesante: colaje, filmulețe, file din cărți electronice, desene în Canva, în padlet, etc. Elevii au devenit din ce în ce mai interesaţi de acest proiect şi au fost uimiţi de rezultatele lor. Totodată, copiii au trăit emoții pozitive și-au dezvoltat unele trăsături morale, bucurându-se de reușita unor lucrări, de aprecierea acestora de către parteneri, căpătând încredere în forțele proprii, întărindu-și stima de sine, au devenit mai responsabili, ducând la capăt ceea ce au început, finalizând lucrările la termenul stabilit, atenți, urmărind cerințele temelor propuse, detaliile date, perseverenți, admirând, apreciind lucrările partenerilor.
Considerăm că munca în echipa pentru realizarea proiectelor a fost foarte importantă. A existat o bună, atentă coordonare, colaborare între toţi partenerii, între coordonatori și parteneri. Am fost, în ambele proiecte, două echipe strașnice și rezultatele sunt pe măsura muncii! Suntem mândri că am făcut parte din aceste echipe!
PROIECTUL eTWINNING ”GREEN PLANET”, cadru activ pentru învățare integrată, colaborare, creativitate, dezvoltare
Anul școlar 2023-2024 a fost pentru elevii clasei pregătitoare C , de la Școala Gimnazială ”G.E.Palade ” Buzău , coordonați de către d-na învățătoare Jalbă Doina Luiza, un an în care nu s-au familiarizat doar cu viața de școlar, cu tainele slovelor, cu secretele numerelor, tainele socotitului, ci și cu activități comune, desfășurate cu parteneri, elevi și profesori ,din 14 țări europene, în cadrul proiectului eTwinning”Green Planet”. A fost o experiență grozavă pentru micii școlari , care ,fiind implicați într-o gamă variată de activități, efectuând o serie de sarcini interesante! Au avut astfel ocazia să deslușească și o parte din tainele naturii,acest proiect ajutându-i să înțeleagă cât de importantă este planeta noastră și, mai important, că suntem responsabili pentru ocrotirea ei.
Știm că educația pentru mediu și educația pentru dezvoltare durabilă sunt recunoscute ca priorități educaționale inevitabile și necesare pentru formarea viitorilor cetățeni activi și conștienți de valoarea inestimabilă a mediului și a resurselor acestuia. Scopul proiectului nostru a fost acela de a sensibiliza copiii în ceea ce privește sustenabilitatea mediului, de a-i face din ce în ce mai conștienți de consecințele acțiunilor umane asupra mediului și de a-i învăța să adopte stiluri de viață durabile pentru a fi adevărați ecologiști.
Proiectul ”Green Planet” a constituit o oportunitate fantastică pentru micii școlari : ei au învățat să exploreze și să se implice în diverse subiecte în timp ce lucrează pentru a atinge un obiectiv comun: crearea unei planete mai ecologice și mai durabile.
Prin rezolvarea creativă a sarcinilor, prin desfășurarea activităților, cuprinse în agenda proiectului proiectul „Green Planet”, programa noastră de școală primară a devenit o experiență de învățare dinamică, interdisciplinară, care a încurajat munca în echipă, gândirea critică, rezolvarea problemelor și creativitatea. Astfel elevii au învățat de mici să-și asume un rol activ în abordarea problemelor de mediu .Prin modalitățile de lucru abordate s-a încercat să li se insufle sentimentul de responsabilitate față de bunăstarea planetei noastre.
Tema acestui proiect a a putut fi integrată cu ușurință în toate disciplinele din curriculumul școlii primare. Au discutat despre acțiuni de protejare a mediului, despre animale și habitatul lor,despre importanța conservării acestor habitate, despre specii pe cale de dispariție, despre necesitatea protejării animalelor,de Ziua Internațională a Animalelor , au cules, au presat plante medicinale, s-au documentat și au aflat informații despre virtuțile lor terapeutice, la Explorarea Mediului.Au aflat că plantele reprezintă rezervoare de oxigen și au învățat să sădească pomi, flori, legume.Prin experimente , observații și colaborare cu partenerii lor eTwinning, cei mici au dobândit , într-o oarecare măsură, o înțelegere mai profundă a principiilor științifice care stau la baza problemelor de mediu. Au fost solicitați să investigheze, pe grupe transnaționale, cauzele poluării aerului , solului ,apei,prin experimente,discuții, jocuri .Astfel, în urma experimentului efectuat, referitor la poluarea solului , au reținut că e necesară colectarea selectivă a deșeurilor și am realizat diferite produse , jucării, obiecte decorative, obiecte utile ,( suport de creioane, pușculițe etc.)din materiale reciclabile la Arte Vizuale /Abilități practice.În acest fel micii școlari au reținut că vom reuși să avem o Planetă Verde, dacă vom reduce deșeurile, dacă le vom reutiliza.Desfășurarea multor activități a avut loc în aer liber,în natură, ,elevii conștientizând astfel cât de importantă este natura pentru viața noastră, rolul lor, al omului în general, în protejarea mediului. Totodată micii ecologiști creativi au realizat afișe, logo-uri care promovează sustenabilitatea, utilizând diverse aplicații. Acest lucru le-a permis să-și conecteze talentele artistice cu pasiunea pentru o „planeta verde”.În proiectul nostru eTwinning „Green Planet”, elevii au învățat să navigheze pe platformele online, să comunice cu colegii lor internaționali și să folosească instrumente digitale pentru cercetare și colectare de date. Ei au avut, de asemenea, șansa de a propune soluții la problemele de mediu.
Au citit poezii, scurte texte cu tematică ecologică și au scris cu litere de tipar, propoziții, scurte texte, despre animale și plante, la Comunicare în limba română, dar pe de altă parte, limba engleză a fost limba de comunicare în acest proiect, oferind studenților posibilitatea de a-și exersa abilitățile lingvistice într-un context real.Ei s-au implicat în schimburi interculturale,au împărtășit idei și au colaborat cu colegii din alte țări. Au învățat cântece care promovează , prin mesajul lor, protejarea mediului, dragostea față de natură, față de Planeta Pământ.
Învățarea experiențială aduce mari beneficii deoarece oferă studenților posibilitatea de a rezolva sarcini, prin implicare emoțională și lucru în echipă. Aplicarea normelor ecologice a dus la formarea de noi comportamente cu aplicabilitate în viitor vizând protejarea planetei.
Activitățile cuprinse în acest minunat proiect s-au bazat pe un plan dezvoltat în comun, axat pe o strânsă cooperare și pe crearea unor produse rezultate din efortul depus de către toți partenerii. Astfel , proiectul ”Green Planet” a condus la dezvoltarea unor competențe sociale, foarte importante, la dezvoltarea de abilități comunicaționale, la deschiderea către diversitate,la dezvoltarea creativității, în descoperirea de noi soluții, folosind tehnologiile informației și comunicațiilor.
Ne bucurăm că am făcut parte din această echipă minunată! Participarea la acest proiect a prilejuit acumularea unei experiențe valoroase, sentimente de bucurie, satisfacție tuturor participanților și, totodată,a constituit un stimulent pentru a face față altor provocări.